آزمون رایانه ای سلپیپ CELPIP

در این مطلب اشاره ای خواهیم داشت به این موضوع که آزمون سلپیپ CELPIP چیست ؟
آزمون سلپیپ برای متقاضیان مهاجرت و یا شهروندی و اقامت در کشور کانادا است. این آزمون جهت تعیین تسلط زبان انگلیسی متقاضیان میباشد.
آزمون CELPIP،تماما توسط کامپیوتر برگزار میشود.در حوزه ی امتحانی،تمامی سیستم های کامپیوتری،پوشیده و بدون دید از سمت اطرافیان شما هستند.بنابراین دیگر داوطلبین امکان دید و یا تسلط بر روی سیستم شما را ندارند.اماممکن است صدای آنها را بشنوید.البته گوشی هدستی که در اختیار شما قرار داده شده، میتواند تا حدودی از صداهای جانبی بکاهد و باعث تمرکز بیشتر شود. تمامی لوازم و ابزار مورد نیاز شما اعم از:کامپیوتر،مانیتور،میکروفون،صفحه کلید،موس،کاغذ و مداد در مرکز آزمون در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

استفاده ازکاغذ و مداد،برای نت برداری ها و نوشتن پیش نویس ها توصیه می شود. تمامی لوازمی که در اختیار شما قرار داده شده، که در انتهای آزمون باید برگردانده شوند. نت ها و پیش نویس ها نیز مورد ارزیابی قرار نخواهند گرفت.

انواع آزمون سلپیپ CELPIP

آزمون CELPIP به سه شکل برگزار میگردد:

آزمون Celpip general
آزمون Celpip general LS
آزمون Celpip Academic

زمان بندی آزمون سلپیپ CELPIP

شما سه ساعت و هفت دقیقه زمان و فرصت دارید تا آزمون عمومی سلپیپ خود را به پایان برسانید. در قسمت خواندن و برخی از بخش های قسمت گوش کردن آزمون, شما این انتخاب را دارید تا در بین سوالات و تکالیف آن قسمت ها, به جلو یا عقب برگردید. اما در قسمت های نوشتن و صحبت کردن آزمون, شما باید پاسخ تمامی سوالات را همان گونه که برای شما ارائه شده پاسخ دهید. محدودیت زمانی برای بسیاری از قسمت های آزمون قرار داده شده , بنابراین آزمون دهندگان در صورت مدیریت کردن زمان خود, در حین انجام دادن هیچ کدام از قسمت های آزمون, زمانی از دست نخواهند داد.

قسمت های مختلف آزمون سلپیپ CELPIP و زمان بندی آن

قسمت هایی که در آزمون عمومی سلپیپ (Celpip) مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرند شامل – گوش کردن (Listening), خواندن (Reading), نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking) هستند. که شما باید سطح توانایی و مهارت های خود را در هر کدام از این قسمت ها در آژمون به بهترین نحو به اجرا بگذارید.

قسمت گوش کردن (Listening) آزمون سلپیپ CELPIP

بخش اول : شناسایی مترادف ها و هم معنی ها ( تعداد سوالهای موجود ۸ عدد )
بخش دوم : پاسخ دادن به سوال های کوتاه ( ۸ سوال )
بخش سوم : به راه حل های مشکلات گوش کنید ( ۸ سوال )
بخش چهارم : به یک مکالمه ی روزمره گوش کنید ( ۵ سوال )
بخش پنجم : گوش کردن برای گرفتن یک سری اطلاعات (۶  سوال )
بخش ششم : گوش کردن به یک قطعه اخبار و یا بخش خبری ( ۵ سوال )
بخش هفتم : به یک مذاکره گوش کنید ( ۸ سوال )
بخش هشتم : گوش کردن به یک نظریه, دیدگاه ( ۶ سوال )
برای این هشت بخش از قسمت گوش کردن آزمون به طور کل ۴۷ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.

قسمت خواندن (Reading) آزمون سلپیپ CELPIP

بخش اول : خواندن مکاتبات ( دارای ۱۱ سوال )
بخش دوم : خواندن برای رسم یک نمودار ( ۸ سوال )
بخش سوم : خواندن برای دریافت یک سری اطلاعات ویژه ( ۹ سوال )
بخش چهارم : خواندن برای دیدگاه و نظرات ( ۱۰ سوال )
بخش پنجم : * بخش هایی که نمره ای به آن ها تعلق نمی گیرد * ( ۸ تا ۱۱ سوال )
برای این پنج بخش از قسمت خواندن آزمون, به طور کل ۶۰ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.

قسمت نوشتن (Writing) آزمون سلپیپ CELPIP

این قسمت تنها دارای دو تکلیف است :
تکلیف اول : نوشتن یک ایمیل ( یک تکلیف )
تکلیف دوم : پاسخ دادن به سوالات تحقیق ( یک تکلیف )
به این دو تکلیف از آزمون نوشتن سلپیپ نیز ۶۰ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.

قسمت صحبت کردن (Speaking) آزمون سلپیپ CELPIP

این قسمت از آزمون سلپیپ دارای یک بخش تمرینی و ۸ تکلیف می باشد, که به این قسمت ۲۰ دقیق زمان اختصاص داده شده است.
تکلیف تمرینی
تکلیف اول : نصیحت و یا پیشنهاد کردن
تکلیف دوم : صحبت کردن در مورد یک تجربه ی شخصی
تکلیف سوم : توصیف کردن یک صحنه
تکلیف چهارم : پیش بینی کردن
تکلیف پنجم : مقایسه کردن و متقاعد کردن
تکلیف ششم : مواجه شدن و مقابله کردن با یک موقعیت سخت و یا رویدادی دشوار
تکلیف هفتم : توضیح نظرات و انتقادات
تکلیف هشتم : توصیف یک موقعیت غیر عادی
تمامی تکالیف این قسمت, تنها دارای یک سوال و یا تکلیف می باشند. که در مجموع به این قسمت تنها ۲۰ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.
هشت بخش مختلف در قسمت گوش کردن آزمون سلپیپ وجود دارد, اما فقط هفت بخش آن در حین آزمون به شما داده می شود. از آنجایی که شما نمیدانید کدام هفت بخش را انجام میدهید, اینکه برای تمام ی این بخش ها آمادگی لازم و کافی داشته باشید اهمیت بسیار زیادی دارد.

تکلیف پنجم در قسمت خواندن آزمون سلپیپ (* بخش هایی که نمره ندارند ) – قسمت خواندن آزمون سلپیپ, شامل بخش هایی است که نمره ای به آن ها تعلق نمی گیرد. از این قسمت ها در توسعه و گسترش آزمون استفاده میشود. این بخش ها میتوانند در هر جایی از آزمون خواندن یافت شوند, فرمت این بخش ها با بخش های دیگر آزمون یکی است و با دیگر سوالات و تکالیف آزمون هیچ فرقی ندارند, بنابراین شما به هیچ عنوان متوجه ی این گونه از بخش ها در آزمون نخواهید شد. پس تمام سعی و تلاش خود را بکنید تا بهترین خود را در تمامی قسمت ها و بخش های آزمون ارائه دهید.

نکات مهم مطالعه قبل از آزمون سلپیپ CELPIP

به مکالماتی که از تلویزیون و رادیو پخش میشوند،توجه کنید.به طور خاص سعی کنید به مکالماتی گوش دهید که با محوریت موضوعات روزمره هستند.در حین گوش دادن به آنها، دریافت ایده ی اصلی گفت و گوها را تمرین کنید و سعی کنید به این ۵ سوال پاسخ دهید:
کی/کجا/چگونه/چه کسی/چرا.به جای تلاش برای درک تمام جملات و عبارات،روی کشف ایده ی اصلی تمرکز کنید.

دو ورژن برای آزمون سلپیپ آمادگی آزمون  سلپیپ آزمون CELPIP در تهران وجود دارد که شامل :
آزمون سلپیپ جنرال و آزمون  جنرال (ال اس) می باشد.آزمون جنرال مهارت های لسنینگ ، ریدینگ ، رایتینگ و اسپیکینگ کاربردی را مورد ارزیابی قرار می دهد. به عنوان یک گواهی ارزیابی حرفه ای زبان انگلیسی از داوطلب برای اقامت دایمی در کانادا تایید می شود .IRCC بقیه ی سازمان هایی که آزمون سلپیپ جنرال را تایید می کنند شامل شورای املاک و مستغلات بریتیش کلمبیا و مشاوران مهاجرت شورای تنظیم مقررات کانادا می باشد.

اما آزمون سلپیپ جنرال( ال  اس )،اسپیکینگ و لسنینگ کاربردی و حرفه ای مورد ارزیابی قرار می گیرد.و توسط مورد تایید واقع می شوند و یک گواهی به داوطلبان می دهند به عنوان اینکه شخص داوطلب زبان انگلیسی را به صورت IRCC حرفه ای بلد است و مدرک داوطلب برای اقامت در کانادا و یا شهروندی ،معتبر و مورد تایید است.

چگونه برای آزمون سلپیپ آمادگی آزمون  سلپیپ آزمون CELPIP در تهران ثبت نام کنیم؟
۱- به صورت آنلاین
۲- به وسیله ایمیل (فقط برای ثبت نام برای کانادا)
۳- یک فرم ثبت نام برای سلپیپ را دانلود کنید
۴- و پس از انجام این کار ثبت نام خود را به وسیله پست الکترونیکی خود ،نهایی کنید.
لطفا به یاد داشته باشید که آزمون های سلپیپ CELPIP در تهران برگزار نمی شوند و نزدیکترین مرکز برگزاری این آزمون کشور امارات می باشد، و تمامی ثبت نام ها از طریق دفتر سلپیپ پاراگن انجام می شود.

نمره دهی و بارم بندی آزمون سلپیپ CELPIP

نمرات آزمون CELPIP به مدت هشت روز کاری پس از ازمون از طریق حساب کاربری CELPIP شما و به صورت آنلاین قابل دسترسی است. برای آن دسته از داوطلبینی که گزینه ی Express Rating را انتخاب کرده اند ، نمرات آزمون ظرف ۳ روز کاری پس از تاریخ آزمون قابل مشاهده خواهد بود. لطفا توجه داشته باشید که روزهای کاری تعطیلات رسمی را شامل نمی شود. هنگام اعلام نمرات از طریق حساب کاربری، یک ایمیل با این مضمون دریافت خواهید کرد. نمرات آزمون CELPIP شما به مدت ۲ سال پس از تاریخ آزمون به صورت آنلاین قابل دسترسی و مشاهده است.

دو نسخه از نمرات CELPIP طی گزارشی رسمی از طریق پست کانادا به آدرس ثبت شده شما ارسال خواهد شد. هزینه ی ارسال این دو نسخه در مبلغ ثبت نام آزمون شما گنجانده شده است. علاوه بر این،میتوانید از طریق حساب CELPIP خود گزارش های بیشتری سفارش دهید،که هزینه ی تمام شده ی هر گزارش ۲۰ دلار کانادا + مالیات است. همچنین ممکن است گزینه ی پست پیشتاز را برای ارسال انتخاب کنید،که در این صورت بسته به محل زندگی شما مبلغ پرداختی افزایش میابد. درخواست شما مبنی بر ارسال بیش از دو نسخه از نمراتتان تنها تا دو سال پس از تاریخ آزمون امکان پذیر است. مدت زمان اعتبار نمرات آزمون برای موسسات مختلف، توسط سیاست های همان سازمان یا موسسه تعیین می شود.

بارم بندی آزمون سلپیپ CELPIP

هر مولفه در آزمون عمومی CELPIP و آزمون CELPIP LS دارای سطح بندی می شود. در زیر نموداری از این سطح بندی و توضیحات مربوط به آن ارائه شده است. از آنجا که بارم بندی آزمون CELPIP با معیار های زبان کانادایی (CLB) تعیین شده است، در ادامه معادل این نمرات را نیز برای شما اورده ایم.

سطح CELPIP توصیفگر CELPIP CLB سطح
۱۲ برخورداری از مهارت های پیشرفته در محیط کار و در سطح جامعه ۱۲
۱۱ برخورداری از مهارت های مطلوب در محیط کار و در سطح جامعه ۱۱
۱۰ برخورداری از مهارت های موثر در محیط کار و در سطح جامعه ۱۰
۹ برخورداری از مهارت های خوب در محیط کار و در سطح جامعه ۹
۸ برخورداری از مهارت خوب در محیط کار و در سطح جامعه ۸
۷ برخورداری از مهارت کافی در محیط کار و در سطح جامعه ۷
۶ برخورداری از  مهارت های در حال توسعه در محیط کار و در سطح جامعه ۶
۵ برخورداری از  مهارت های متوسط در محیط کار و در سطح جامعه ۵
۴ برخورداری از مهارت کافی برای فعالیت های زندگی روزمره ۴
۳ برخورداری از بعضی مهارت ها در زمینه های محدود ۳
م برخوردار از حداقل مهارت و یا اطلاعات ناکافی ۰، ۱، ۲

رایانه به طور خودکار بخش های Listening و Reading را تصحیح می کند. تصحیح بخش های Writing و Speaking توسط متخصصان CELPIP و متخصصین با تجربه صورت میگیرد.

بارم بندی Speaking و Writing آزمون سلپیپ CELPIP

امتیاز دهی در بخش های Writing و Speaking در آزمون CELPIP توسط متخصصین واجد شرایط که برای ارزیابی عملکرد متقاضیان با توجه به ملاک و معیارهای استاندارد روز دنیاآموزش دیده اند انجام میشود.علاوه بر این تمامی مصححین از آموزش مداوم و نظارت منظم برخوردار هستند. Paragon با استفاده از آمارهای دریافتی و نظر سنجی هایی که از متقاضیان دریافت میشود بر روی همه ی فعالیت های سازمان کنترل دارد.

بارم بندی Reading و Listening آزمون سلپیپ CELPIP

تمام سوالات CELPIP در بخش های Reading و Listening در فرمت چند گزینه ای یا مشابه ان هستند. تمامی پاسخ ها در این دو قسمت به دو بخش تقسیم می شوند: پاسخ درست یا نادرست. سوالات بدون پاسخ نیز به عنوان پاسخ نادرست به حساب می آیند.نمره دهی توسط کامپیوتر انجام می شود.

آزمون خواندن سلپیپ Reading Part

بخش Reading،به سنجش مهارت شما در خوانش و درک متون در حیطه ی شخصی،اجتماعی، و در محل کارتان میپردازد.ایا مهارت شما در خواندن به میزانی هست که بتوانید متون حاوی اطلاعات نوشتاری در موضوعات و سبک های گوناگون مانند:ایمیل ها،جداول،مکاتبات شخصی و کاری، و متون حامل اطلاعات در زمینه های مختلف را بخوانید؟ایا میتوانید چندین دیدگاه بیان شده در یک متن کوتاه را تشخیص و از هم تمییز دهید؟هر قسمت از متن،این امکان را به شما میدهد تا از مهارت متفاوتی در این زمینه بهره ببرید.
این بخش شامل ۴ قسمت و مجموعا ۶۰ دقیقه زمان میباشد.
در هر کدام از این ۴ قسمت منابع سلپیپ ،یک متن کوتاه یا متوسط رارئه خواهد شد و شما پس از خواندن ان موظفید به چند پرسش چهار گزینه ای مرتبط پاسخ دهید.همچنین ممکن است از شما خواسته شود یک نظریه راجع به متن اصلی را بخوانید و به سوالات مربوط به ان پاسخ دهید.گزینه ها در یک کادر جداگانه ارائه خواهند شد و شما باید روی گزینه ی مورد نظر خود کلیک کنید. از ان جایی که پاسخ های داده شده تنها در دو دسته ی درست یا نادرست جای داده میشوند،این قسمت بخش توسط کامپیوتر تصحیح خواهد شد.

Reading part

۶۰ دقیقه

۱.خواندن تطابقی(۲ متن) ابتدا یک نامه را میخوانید و به ۶ سوال مربوطه پاسخ میدهید.پس از ان پاسخ نامه را میخوانید و ۵ جای خالی داده شده را با استفاده از گزینه های داده شده،کامل میکنید. ۱۱ سوال ۱۱ دقیقه
۲.خواندن متن همراه با نمودار(۱ متن و ۱ نمودار) ابتدا توضحاتی درباره ی نموار میخوانید و سپس  به سوالات مربوطه پاسخ میدهید. ۸ سوال ۹ دقیقه
۳.خواندن به منظور دریافت اطلاعات(۱ متن) یک متن را میخوانید و عبارت مربوط به هر پاراگراف را تعیین میکنید. ۹ سوال ۱۰ دقیقه
۴.خواندن به منظور درک دیدگاه ها(۲ متن) ابتدا یک گزارش میخوانید و به ۵ سوال مربوط به ان پاسخ میدهید. سپس متنی راجع به همان گزارش میخوانید و ۵ جای خالی را با استفاده از گزینه های داده شده پر میکنید. ۱۰ سوال ۱۳ دقیقه
۵.ایتم های فاقد نمره نامشخص ۸ الی ۱۱ سوال ۹ الی ۱۳ دقیقه

آیتم های فاقد نمره،برای اهداف ارزیابی ازمون طراحی شده اند و تشخیص انها از دیگر سوالات موجود،ممکن نیست.این سوالات دقیقا همانند مابقی پرسش ها و در لابه لای انها قرار گرفته اند. نمره ی این سوالات،در نتیجه ی ازمون شما بی تاثیر خواهد بود.اگرچه،از انجایی که تشخیص این سوالات برای شما ممکن نیست،باید تمام سعی خود را در پاسخگویی به تمامی پرسش ها به کار گیرید.

آزمون شنیداری سلپیپ Listening Part

پارت شنیداری ازمون،به سنجش درک شما از انگلیسی روزمره میپردازد.اینکه تا چه میزان قدرت فهم ایده ها و دیدگاه های افراد متفاوت را در اجتماع یا محل کار دارید.ایا مهارت شنیداری شما در پاسخگویی به سوالات مختلف،بیان نظرات یا پیشنهادات به کمکتان خواهد امد؟در بخش listening، هر قسمت سنجش مهارت متفاوتی را بر عهده دارد.پاسخ های شما نشانگر قدرت درکتان از انگلیسی روزمره میباشد.
برای پاسخگویی به ۷ قسمت آزمون شنیداری،۴۷ دقیقه فرصت دارید.

تمامی سوالات در این بخش،چهار گزینه ای میباشند.پس از پایان آزمون،پاسخ های شما به صورت اتوماتیک توسط کامپیوتر تصحیح خواهند شد.اگر پاسخ سوالی را نمیدانستید،جواب آن را حدس بزنید. به پاسخ های نادرست،هیچ نمره ی منفی تعلق نخواهد گرفت.

جدول زیر یک دید کلی از این بخش به دست میدهد:

تشخیص معانی مشابه

(۸فایل صوتی)

به یک بخش گوش کنید و گزینه ای را که از لحاظ محتوا بیشترین شباهت را با ان دارد انتخاب کنید ۸ سوال ۴ دقیقه
سوالات کوتاه پاسخ

(۸ فایل صوتی)

به سوالات گوش کنید و بهترین پاسخ را انتخاب کنید ۸ سوال ۴ دقیقه
بخش حل مشکل

(۱۱ فایل صوتی)

به مکالمه گوش کنید و به ۸ پرسش مطرح شده از ان پاسخ دهید. مکالمه و سوالات به سه بخش تقسیم شده اند. ۸ سوال ۸ دقیقه
مکالمه ی روزمره

(۶فایل صوتی)

به مکالمه گوش دهید و ۵ پرسش مربوط به ان را پاسخ دهید. ۵ سوال ۶ دقیقه
شنیدن به منظور کسب اطلاعات

(۷ فایل صوتی)

به مکالمه ای طولانی تر گوش دهید و به ۶ سوال مطرح شده از ان پاسخ دهید. ۶ سوال ۶ دقیقه
بخش اخبار

(۱فایل صوتی)

بخش خبری را گوش کنید و ۵ سوال مربوطه را پاسخ دهید ۵ سوال ۶ دقیقه
بحث و گفت و گو

(ا فایل صوتی تصویری)

گفت و گوی میان سه نفر را ببینید و بشنوید و به ۸ سوال مربوط به ان پاسخ دهید ۸ سوال ۶ دقیقه
بخش ارائه ی دیدگاه به گزارشی گوش دهید و ۶ سوال مطرح شده از ان را پاسخ دهید ۶ سوال ۸ دقیقه

آزمون CELPIP دارای ۸ قسمت شنیداری به صورت بالا است که فقط ۷ قسمت آن در آزمون برای پاسخگویی ارائه میشود.شما موظف هستید در حین تمرینات خود بر روی هر ۸ قسمت مسلط شوید.

اعلام نتایج آزمون سلپیپ CELPIP

نمرات آزمون CELPIP به مدت هشت روز کاری پس از ازمون از طریق حساب کاربری CELPIP شما و به صورت آنلاین قابل دسترسی است. برای آن دسته از داوطلبینی که گزینه ی Express Rating را انتخاب کرده اند ، نمرات آزمون ظرف ۳ روز کاری پس از تاریخ آزمون قابل مشاهده خواهد بود. لطفا توجه داشته باشید که روزهای کاری تعطیلات رسمی را شامل نمی شود. هنگام اعلام نمرات از طریق حساب کاربری، یک ایمیل با این مضمون دریافت خواهید کرد. نمرات آزمون CELPIP شما به مدت ۲ سال پس از تاریخ آزمون به صورت انلاین قابل دسترسی و مشاهده است.

Sirielts با توجه به سابقه درخشان در آموزش و برگزاری دوره های آمادگی آزمون CELPIP در تهران و با بهره گیری از اساتید برتر و بهترین اساتید CELPIP در تهران موفقیت شما را در این آزمون تضمین میکند .

برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به این سوال که آزمون CELPIP چیست ؟ بهتر است با مرکز زبان sirielts در ارتباط باشید.

شماره های تماس : ۲۲۸۷۰۰۸۹ – ۰۹۱۲۱۲۵۶۲۹۱

به این برگه امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *