تفاوت آزمون سلپیپ CELPIP با آیلتس IELTS چیست؟ 

اگر شما در نظر دارید به کانادا مهاجرت کنید، باید بدانید که وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا برای برنامه‌های مهاجرتی خود از دو آزمون زبان رسمی استفاده می‌کند که عبارتند از سلپیپ و آیلتس. این آزمون‌ها به عنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت زبان شما در صحبت کردن، خواندن، نوشتن و شنیدن عمل می‌کنند و نقش مهمی در فرآیند مهاجرت به کانادا دارند.

(Canadian English Language Proficiency Index Program (CELPIP
(International English Language Testing System (IELTS

آزمون‌های سلپیپ و آیلتس، برای برنامه‌های مهاجرتی به کانادا، بر اساس چهار مهارت اصلی، شامل شنیداری، خواندن، نوشتاری و گفتاری، طراحی شده‌اند. این آزمون‌ها در امتیازدهی و پذیرش برای مهاجرت به کانادا کاملاً همسان هستند. در هیچ یک از این آزمون‌ها، نمره قبولی مشخصی تعیین نشده است. به عنوان مثال، آزمون آیلتس، که یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است، بر اساس مقیاس ۰ تا ۹ نمره داده می‌شود. با این حال، اگر در مهارت شنیداری نمره کمتر از ۸ بدست آورید، فرصت پذیرش در سیستم اکسپرس انتری کانادا به شدت کاهش می‌یابد. از نظر لهجه، آزمون به مبنای لهجه‌های انگلیسی و آمریکایی برگزار می‌شود. همچنین، بخش آکادمیک این آزمون نیز برای اهداف تحصیلی قابل قبول است.

آزمون سلپیپ، که توسط کانادا برای متقاضیان مهاجرت به کانادا با هدف تحصیل و یا حرفه‌ای بودن، و همچنین داشتن سطح زبان انگلیسی متوسط تا بالا طراحی شده است، به صورت رسمی برای ارزیابی واجدین شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده بهینه از نمره این آزمون برای متقاضیان مهاجرت اکسپرس انتری به کانادا توصیه می‌شود. با توجه به رشد قابل توجه در نرخ پذیرش مهاجران در این بخش توسط اداره مهاجرت کانادا، تعداد متقاضیان این آزمون روز به روز در حال افزایش است.

آزمون سلپیپ، مانند آیلتس، شامل چهار بخش شنیداری، خواندن، نوشتاری و گفتاری است، با این تفاوت که برخلاف آیلتس، برای بخش گفتاری نیازی به آزمون حضوری ندارد. همه‌ی این آزمون‌ها به صورت آنلاین و از طریق کامپیوتر برگزار می‌شوند.

مهمترین تفاوت آیلتس با سلپیپ

در آزمون آیلتس، بخش گفتاری به صورت حضوری با حضور یک کارشناس زبان انگلیسی برگزار می‌شود. اما در آزمون سلپیپ، بخش گفتاری توسط کامپیوتر ضبط و بدون حضور فرد دیگری صورت می‌پذیرد. این ویژگی، برای افرادی که در مواجهه با دیگران در حین صحبت کردن به انگلیسی دچار استرس می‌شوند و قادر به نشان دادن تمام توانایی‌های خود نیستند، یک نقطه مثبت است.

در آزمون سلپیپ، سوالات بیشتری موضوعیت دارند و می‌توانید از قبل با تمرینات مناسب و با استفاده از منابع معتبر، آمادگی لازم را کسب کنید. حتی اگر نتوانید به یک سوال پاسخ دهید، این تأثیری بر سایر سوالات نخواهد داشت. اما به عنوان مثال، در بخش اسپیکینگ آیلتس که بیشترین امتیاز را دارد، تمام سوالات با یکدیگر مرتبط هستند و در سوال دوم “Follow Up” ممکن است سوالاتی پرسیده شوند که قبلاً برای آن آمادگی نداشته‌اید. این نکته بسیار مهم است، زیرا عدم پاسخ به حتی یک سوال در این بخش می‌تواند تأثیر منفی بر روی سایر پاسخ‌ها داشته باشد و کاملاً نتیجه آزمون آیلتس را تحت تأثیر قرار دهد. اما در آزمون سلپیپ، هر سوال به صورت کاملاً مستقل از سایر سوالات است.

در بخش نوشتاری آزمون آیلتس، تمام پاسخ‌ها باید به صورت دست نویس باشند، یعنی باید آن‌ها را روی کاغذ بنویسید و ممکن است با خطاهای دستخط یا املایی مواجه شوید. اما در آزمون سلپیپ، شما پاسخ‌هایتان را تایپ خواهید کرد. امروزه بسیاری از افراد در تایپ کردن در گوشی‌های همراه یا سیستم‌های کامپیوتری ماهر شده‌اند و نوشتن روی کاغذ برای آن‌ها دشوار است. همچنین در آزمون سلپیپ، غلط‌های نوشتاری شما توسط کامپیوتر شناسایی و برای شما مشخص خواهند شد و شما به راحتی قادر خواهید بود آن‌ها را تصحیح کنید. در مقابل، در آزمون آیلتس، غلط‌های املایی و نگارشی شما باقی خواهند ماند و شما باید با آن‌ها کنار بیایید. همچنین در آزمون آیلتس، باید مراقب تعداد کلماتی که می‌نویسید باشید و مرتب آن‌ها را بشمارید، اما در آزمون سلپیپ، تمام کلماتی که نوشته می‌شوند، توسط کامپیوتر شمرده شده و برای شما نمایان خواهند بود. این باعث می‌شود در زمان ذخیره و مدیریت وقت صرفه‌جویی کنید.

توجه:

با توجه به افزایش هزینه‌ها، بسیاری از افرادی که به مهاجرت به کانادا علاقه‌مند هستند، نه تنها به دنبال امکان آموزش آنلاین و در منزل هستند، بلکه برای انجام آزمون نیز به دنبال مراکزی می‌گردند که قابلیت برگزاری قانونی و قابل اطمینان آزمون را داشته باشند. برگزارکنندگان آزمون سلپیپ با برگزاری آزمون در مراکز قابل اطمینان و تحت نظارت مستقیم، به متقاضیان اطمینان می‌دهند که نتایج آزمون صحیح و قابل اعتماد خواهند بود. علاوه بر این، در صورت اعتراض به نمره، متقاضیان امکان بررسی مجدد آزمون را دارند. تجربه نشان داده است که بسیاری از افرادی که در آزمون‌های آیلتس و سلپیپ شرکت کرده‌اند، نمره‌ی بالاتری در آزمون سلپیپ کسب کرده‌اند. بنابراین، با در نظر گرفتن این شرایط، برگزاری آزمون سلپیپ در مکان‌هایی مانند دبی به صرفه‌تر، معقول‌تر و با شانس بیشتری برای کسب نتیجه مطلوب است.

به این برگه امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *