کلاس آیلتس
آموزشگاه آیلتس
بهترین آموزشگاه زبان در تهران
خانه آیلتس
_

آزمون  MSRT

معرفی آزمون زبان MSRT

آزمون زبان MSRT که به تافل دکتری نیز شناخته میشود, در واقع همان MCHE است که مخفف عبارت Ministry of Culture and Higher و به معنای وزارت فرهنگ و آموزش عالی است, که توسط اداره بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم, نام آن تغییر پیدا کرده است. کلمه MSRT نیز مخفف عبارت Ministry of Science Research and Technology به معنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. دانشجویانی که می خواهند در مقطع دکترا در دانشگاه های معتبر ایران، ادامه تحصیل دهند، باید این مدرک را داشته باشند. از آنجایی که دوره ها و شرکت در این آزمون، نسبت به آزمون های دیگری, مانند تافل و آیلتس پر هزینه نیست، متاسفانه عده ای باور دارند که آزمون از سطح بالایی برخوردار نبوده و یا دشوار نیست. بر خلاف انتظار شما, درصد قبولی در این آزمون به شدت پایین است و این در حالی است که تنها ۲۰ درصد از شرکت کنندگان در هر دوره از این آزمون, موفق به کسب نمره قبولی می شوند. بنابراین حتما با آمادگی کامل در آزمون شرکت کنید تا زمان و سرمایه خود را بیهوده از دست ندهید.

به طور کلی در ارزیابی مهارت ها, تفاوتی در آزمون ایجاد نشده است و مانند قبل بر اساس سه مهارت شنیداری (Listening) ، مهارت خواندن و درک مطلب، لغت و ساختار دستورزبان (گرامر) مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد. یکی دیگر از تفاوت های بارز این آزمون با دیگر آزمون های ارزیابی زبان انگلیسی این است که مدرک این آزمون تنها در داخل کشور اعتبار دارد.

بخش های آزمون MSRT

این آزمون که برای مصاحبه دانشگاه ها حداقل نمره ۵۰ را مورد قبول قرار می دهد, بر اساس ارزیابی این سه قسمت تشکیل شده است و حد اکثر ۷۵ دقیقه طول می کشد. زمانبندی این آزمون به این صورت است :

  • بخش مهارت شنیداری (Listening Comprehension) که شامل ۳۰ سوال می باشد و به آن ۱۵ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.
  • ساختار و دستورزبان (Structure and Written Expression) شامل ۳۰ تست می باشد و ۲۰ دقیقه زمان به آن اختصاص داده شده است.
  • مهارت خواندن و درک مطلب (reading comprehension) که شامل ۴۰ تست می باشد و به آن ۴۰ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.

به طور کل آزمون زبان MSRT دارای ۱۰۰ سوال می باشد که در کل به آن ۷۵ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.

نمره دهی آزمون MSRT

آزمون زبان MSRT از ۱۰۰ نمره است و هر سؤالِ هر بخش آن دارای یک نمره است. این آزمون نمره منفی ندارد, بنابراین به داوطلبان توصیه می‌شود که پاسخ به هیچ سؤالی را خالی نگذارند. حداقل نمره قبولی در این آزمون ۵۰ است, که برای برخی از دانشگاهها و مؤسسات تا ۷۵ نیز متغیر است.

روش ثبت نام آزمون MSRT

برای ثبت نام در آزمون زبان MSRT می توانید به آدرس سایت وزارت علوم مراجعه کنید و سپس برای شرکت در آزمون باید از طریق سایت رسمی آن اقدام نمائید. برای ثبت نام شما به یک تصویر اسکن شده, یک کپی از شناسنامه و کارت ملی و همچنین یک کپی از مدرک تحصیلی تان نیاز دارید.

تاریخ اعلام نتایج آزمون MSRT

آزمون MSRT در سال ۱۰ بار (یعنی تقریبا هر ماه, یک بار) توسط وزارت علوم برگزار می شود و نتایج آن معمولا ۳ تا ۴ روز بعد, و یا حداکثر تا یک هفته بعد از برگذاری آزمون ,از طریق وبسایت این آزمون اعلام می گردد. داوطلبین می توانند کارنامه ی خود را از طریق وب سایت و پروفایلشان مشاهده و دریافت کنند و یا با مراجعه به سازمان دانشجویان خارج از کشور آن را به شخصه دریافت کنند. مدرک MSRT از طریق این سایت برای دانشگاه ها قابل تایید می باشد, به این معنا که پس از ارائه ی این مدرک به دانشگاه ها برای مصاحبه های دکتری ، دانشگاه ها می توانند از طریق کد رهگیری پایین مدرک, از صحت آن وب سایت آزمون زبان وزارت علوم اطمینان پیدا کنند.

شرکت در آزمون محدودیت ندارد و در صورت عدم قبولی در یک دوره می توان در دوره های بعدی نیز ثبت نام کرد ولی داوطلبانی که نمرات آنها بالاتر از ۷۵ باشد تا یک سال نمی توانند در آزمون شرکت کنند, زیرا ظرفیت این آزمون برای مراکز دانشگاهی و آموزشی بوده و آخرین حد نصاب مراکز فوق, نمره ۷۰ است. دانشجویان دکتری برای تصویب پروپوزال به حداقل نمره ۴۶ و برای فرصت مطالعاتی به حداقل نمره ۵۰ در این آزمون نیاز دارند.

راه و روش هایی برای آمادگی آزمون زبان MSRT

برای آمادگی در آزمون زبان MSRT, باید سه مهارت لازمه ی آن را در زبان خود تقویت کنید. ابتدا باید منابع آزمون MSRT و یا کتاب های مرجع آزمون زبان MSRT را که شامل کتاب های لغت و گرامر است مرور کنید. لغات آزمون MSRT چندان دشوار نیست و با مطالعه کتاب های ۵۰۴ و کلمه های ضروری تافل, می توانید دانش لغات خود را تا حد وسیعی برای این آزمون بالا برده و آماده کنید. برای تقویت و بهبود مهارت گرامری (دستورزبان) خود, نیز باید کتاب های مرجعی مانند گرامر تافل کاغذی و لانگ من را مطالعه کنید. برای قسمت خواندن برای درک مطلب (reading comprehension) آزمون, شما نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارید که می توانید با مطالعه ی نمونه سوال های سالهای گذشته ی این آزمون, خود را به سطح آمادگی مطلوب برسانید. فراموش نکنید که زمان این آزمون بسیار کم است و یکی از مهم ترین چالش های شما در این آزمون, سرعت تست زنی و مدیریت زمان است. برای بخش مهارت شنیداری (Listening Comprehension) نیز شما باید تمرین زیاد داشته باشید.

بخش گرامری آزمون MSRT در یک نگاه

پس از اتمام قسمت اول آزمون که مربوط به قسمت گوش کردن یا  Listening آزمون MSRT بود, هفتاد دقیقه زمان به کاندید ها و یا داوطلبان داده می شود, که از این زمان ۲۰ دقیقه برای پاسخ گویی به سوالات بخش گرامر (دستورزبان) و ۵۰ دقیقه زمان برای پاسخ گویی به سوالات بخش خواندن و درک مطلب (Reading) در نظر گرفته شده است. اما مدیریت زمانی کاملأ به عهده ی خود کاندید ها می باشد.

دومین بخش سوالات آزمون MSRT را سوالات گرامر و ساختار دستورزبان تشکیل می دهد که دارای ۳۰ سوال می باشد. از این ۳۰ سوال, ۱۵ سوال آن مربوط به ساختارهای گرامری است که داوطلبان و یا کاندید ها باید از میان چهار گزینه, گزینه ی درست و مناسب را انتخاب کنند و ۱۵ سوال باقی مانده, مربوط به تشخیص خطا و اشتباهات گرامری است, بدین معنا که شما باید از میان چهار گزینه ی انتخابی, گزینه ی اشتباه را تشخیص داده و در پاسخ نامه ی آزمون خود علامت بگذارید.

برای پاسخ گویی به سوالات این بخش از آزمون ۲۰ دقیقه زمان اختصاص داده شده است. شاید در نظر زمان کمی باشد ولی در صورت مسلط بودن بر نکات گرامری و همچنین مدیریت زمانی مناسب, این ۳۰ سوال بخش گرامر در ۲۰ دقیقه زمان اختصاص داده شده به آن, به راحتی قابل پاسخ گویی خواهد بود.

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد, مدیریت زمان آزمون کاملأ به عهده ی خود کاندید ها می باشد, بنابراین کاندید ها باید زمان خود را طبق همین اصل مدیریت کنند, زیرا مطمئنأ در بخش خواندن (Reading) به زمان و فرصت بیشتری احتیاج خواهند داشت. و در صورتی که کاندید ها زمان زیادی را صرف این بخش یعنی قسمت گرامر (دستورزبان) کنند, در بخش خواندن به طور قطع با کمبود وقت و زمان مواجهه خواهند شد.

دسته بندی کلی سوالات قسمت گرامر (Grammar) آزمون MSRT

به طور معمول, ۱۵ سوال اول بخش گرامر آزمون را سوالاتی تشکیل می دهند که در آن ها جمله ای ناقص به همراه چهار گزینه ارائه می شود. کاندید ها باید گزینه ای را که به نحو صحیح جمله را کامل می کند از میان گزینه ها انتخاب کرده و در پاسخ نامه ی خود علامت بزنند. همان طور که از عنوان این دسته از سوالات معلوم است, این سوالات توانایی و دانش کاندید ها را از ساختارهای موجود در زبان انگلیسی مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.

نکات کلیدی برای پاسخ دادن به سوالات ساختار گرامری : در ابتدا یک بار جمله را کامل بخوانید تا متوجه شوید که جمله برای کامل شدن به چه چیزی احتیاج دارد, به طور مثال: به فعل، فاعل, مفعول, قید و یا غیره . این نکته را در ذهن خود بسپارید که تمام گزینه ها به تنهایی درست هستند. بنابراین باید گزینه ای را انتخاب کنید که جمله ی داده شده را به طور صحیح تر و مناسب تری کامل کند. سعی کنید گزینه ها را یکی یکی در جای خالی قرار دهید تا ببینید کدام یک از کلمات و یا عبارت ها بهتر می تواند جمله ی مورد نظر را کامل کند. هر کدام از گزینه ها را که مطمئن هستید برای جمله ی مورد نظر مناسب نیست و پاسخ شما نمی تواند باشد حذف کنید تا شانس حدس و انتخاب شما با وجود گزینه های باقی مانده بالاتر برود.

زمان خود را مدیریت کنید, همان طور که گفته شد, پیشنهاد می شود برای پاسخ گویی به ۳۰ سوال بخش گرامر ۲۰ دقیقه وقت بگذارید (یعنی کمتر از ۱ دقیقه و در واقع بیش از ۳۰ ثانیه برای هر سوال وقت بگذارید), تا بتوانید بیشتر زمان باقی مانده خود را  برای بخش خواندن و درک مطلب بگذارید. همچنین توصیه می شود که بیش از اندازه بر روی یک سوال وقت نگذارید و اگر پاسخ سوالی را نمی دانید آن را رد کرده و به سراغ سوال بعدی بروید. زیرا در انتهای آن قسمت از آزمون, هر زمانی که وقت اضافه آوردید و فرصتی داشتید می توانید به آن سوال ها برگردید و این بار وقت بیشتری برای فکر کردن بر روی آنها بگذارید و یا اگر آنقدری وقت و یا فرصتی برای فکر کردن نداشتید می توانید آن گزینه ای را که فکر می کنید بیشتر به پاسخ سوال می خورد و مناسب تر است حدس بزنید و در پاسخ نامه ی خود علامت بگذارید.

در آزمون MSRT هیچ نمره ی منفی وجود ندارد, بنابراین تمام سوالات را پاسخ دهید و پاسخ به هیچ سوالی را خالی نگذارید.

سوالات خطای گرامری (Written Expression)

همان طور که گفته شد به طور معمول, ۱۵ سوال بعدی بخش گرامر و دستور زبان را سوالاتی تشکیل می دهند که در آن ها جمله ای ارائه شده به همراه ۴ کلمه و یا عبارتی که در زیر آنها خط کشیده شده است. یکی از این گزینه ها از لحاظ گرامری نادرست و اشتباه است و کاندید ها باید این گزینه را تشخیص داده و حرف مربوطه به گزینه ی انتخابی خود را در پاسخ نامه ی خود علامت بزنند.

نکات کلیدی برای پاسخ دادن به سوالات خطای گرامری

 اولین کاری که برای پاسخ دادن به این سوالات می توانید انجام دهید این است که به گزینه ها نگاهی بی اندازید تا اگر گزینه ای به تنهایی از لحاظ گرامری نادرست و یا اشتباه بود را تشخیص داده و آن پاسخ را انتخاب نمایید. درصورتی که نتوانستید با این روش گزینه ی اشتباه را تشخیص دهید, این بار گزینه ها را در متن جمله در نظر بگیرید و سعی کنید تا بتوانید گزینه ی نادرست را با توجه به جایگاه آن در جمله ی مورد نظر تشخیص دهید.

برای تشخیص دادن خطای گرامری باید یک بار جمله را از ابتدا تا انتها هم از لحاظ گرامری (دستور زبان) و هم از لحاظ معنایی بررسی کنیم. اگر نکات گرامری را به خوبی بلد باشیم و مهارت لازم برای پاسخ دادن به این نوع از سوالات را با تمارین زیاد به دست آورده باشیم, تنها در کثری از ثانیه می توانیم خطای جملات را تشخیص دهیم و گزینه ی پاسخ مناسب را از میان گزینه های دیگر انتخاب کنیم.

سعی کنید همیشه به مواردی مانند : زمان فعل ها با توجه به جمله و نوع کلمه مورد استفاده مانند صفت, اسم, قید و غیره توجه کنید. همچنین حرف اضافه ی افعال و کلمات و مواردی مانند این ها را در نظر داشته باشید و اول آن ها را بررسی کنید.

و در آخر باز هم گفته می شود که زمان خود را مدیریت کنید و از آنجایی که آزمون نمره منفی ندارد, با هر روشی که می توانید به تمامی سوالات آن پاسخ دهید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.

بخش Listening آزمون MSRT در یک نگاه

همان‌طور که در پست “آزمون MSRT چیست؟” به آن اشاره شد. اولین بخش سؤالات در آزمون MSRT مربوط به سؤالات قسمت لیسنینگ (گوش کردن) است که در کل شامل ۳۰ سوال می باشد, و در حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه زمان می برد. زمانی که به آن اختصاص داده شده برای گوش کردن و شنیدن فایل های صوتی و همچنین پاسخگویی به سوالات آن است. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که مانند آزمون های دیگر, فایل های صوتی آن تنها یکبار پخش خواهند شد, و آزمون دهنهدگان و یا کاندید ها تنها یک بار قادر به شنیدن فایل های صوتی آن خواهند بود و پس از آن باید بلافاصله به سوالات آن پاسخ دهند. بنابراین لازم است تا کاندیدها برای بخش های مکالمات بلند و سخنرانی ها تمرین کافی داشته باشند تا بتوانند علاوه بر تمرکز در هنگام گوش کردن به فایل های صوتی, نکات و جزئیات کلیدی آنچه را که می شنوند نیز یاداشت کنند و همچنین مهارت و توانایی لازم برای پاسخ دادن به سوالات این بخش از آزمون را داشته باشند.

این قسمت از آزمون شامل سه بخش است و دارای ۳۰ سوال می باشد. این سه بخش عبارتند از :

مکالمه ی کوتاه (Short Conversation)

بخش اول از فایل صوتی آزمون شنیداری (Listening) شامل یک مکالمه کوتاه بین دو نفر می باشد, که به طور معمول ۵ تا ۱۰ سوال اول کلی این قسمت از آزمون, در مورد منظور و یا قسمتی از صحبت های یکی از طرفین مکالمه که از فایل صوتی شنیده شد, می باشد. پس از پخش مکالمه ای که از فایل صوتی شنیده شد, کاندید ها باید پاسخ سوال مربوطه به آن بخش را از میان چهار گزینه ی داده شده انتخاب کرده و گزینه ی انتخابی خود را در پاسخ نامه خود وارد کنند. به خاطر داشته باشید که زمان جدا گانه ای در پایان آن بخش برای وارد کردن پاسخ های خود در پاسخنامه داده نمی شود, بنابراین باید بلافاصله بعد ازشنیدن سوال, پاسخ خود را انتخاب کرده و علامت بزنید. پس از شنیدن مکالمه اول و سپس سوال اول, مکالمه دوم و بعد از آن سوال دوم پخش خواهد شد که چند ثانیه زمان برای انتخاب پاسخ گزینه ی مناسب داده می شود و به همین ترتیب تا پایان این بخش از آزمون ادامه خواهد داشت.

یک نکته بسیار مهم در مورد سوالات این بخش این است که در اکثر مواقع, سوال در رابطه با جمله دومی است که می شنوید ( که اغلب نفر دوم از فایل صوتی بیان میکند). بنابراین به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید.

پاسخ درست به سوالات این بخش به نوعی باز نویسی شده ی آنچه که شنیده اید, است. به این ترتیب که ابتدا به جمله یا مطلبی که توسط نفر دوم از فایل صوتی شنیده می شود خوب گوش کنید و سپس در پاسخ ها به دنبال بازنویسی همان ایده, اما با استفاده از کلمات,مترادف ها و ساختارهای متفاوت باشید.

گاهی ممکن است یک مکالمه را از دست بدهید و فقط چند کلمه از آن را شنیده باشید, در این صورت در گزینه ها به دنبال موردی باشید که متفاوت تر از آنچه که شنیده اید باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که هیچ وقت گزینه ای را که به نظر شما شبیه به آنچه که شنیده بودید, است انتخاب نکنید. چون در اکثر اوقات گزینه ی درست, بازنویسی شده ی مطلب شنیده شده با استفاده از لغات و ساختار های متفاوت است.

و در آخر اینکه با توجه به این که نمره ی منفی در آزمون وجود ندارد و فقط تعداد پاسخ های درست شما به عنوان نمره کل حساب می شود, هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارید. حتی می توانید از روش حذف گزینه های اشتباه و حدس پاسخ درست و یا مناسب از میان گزینه های باقی مانده نیز استفاده کنید.

مکالمه ی بلند (Long Conversation)

برای بخش دوم از آزمون شنیداری (Listening) یک یا چند مکالمه بلند پخش خواهد شد, که این مکالمات بین دو یا چند نفر بوده و اغلب در رابطه با موضوعات رایجی مانند زندگی روزمره, موقعیت تحصیلی و یا شغلی, مطالعه و غیره می باشد. که پس از هر مکالمه ۴ تا ۶ سوال نیز پخش می شود و سپس ۱۲ ثانیه به کاندید ها زمان داده می شود تا گزینه ی درست و مناسب را از میان گزینه ها انتخاب کرده و وارد برگه ی پاسخنامه خود کنند. بعد از زمان داده شده برای انتخاب پاسخ بلافاصله سوال بعدی پخش خواهد شد و به همین ترتیب تا پایان سوالات مربوط به آن مکالمه ی پخش شده ادامه خواهد داشت. اگر مکالمه ی دیگری وجود داشته باشد پس از آن پخش شده و سوالات آن نیز همانطور که در بخش های قبلی انجام شد, پخش می شود. در غیر این صورت بخش بعدی این قسمت از آزمون که شامل شنیدن یک سخنرانی و صحبت بلند است پخش می شود.

یک استراتژی بسیار کارآمد برای پاسخگویی به سوالات این بخش, این است که اگر شده حتی چند ثانیه, زمانی که سوال خوانده می شود و یا توضیحات ابتدایی داده می شود, به سوالات و گزینه ها نگاهی انداخته و با توجه به خواسته ی کلی سوالات موضوع و یا ایده اصلی آن بخش از فایل صوتی را تشخیص دهید. این کار به درک و آمادگی ذهنی بیشتر شما برای شنیدن, کمک خواهد کرد. به علاوه به خاطر سپردن گزینه ها نیز می تواند در راحت تر پیدا کردن اطلاع خواسته شده از سوال و انتخاب گزینه مناسب به شما کمک کند.

در این بخش به ابتدای مکالمه توجه خاص داشته باشید, زیرا اغلب موضوع کلی و عنوان و ایده اصلی در ابتدای مکالمه بیان می شود.

مهارتی که می تواند در پاسخگویی درست به سوالات این بخش کمک کند, مهارت یاداشت برداری است. از آنجایی که مکالمه ای که از فایل صوتی می شنوید طولانی است, در طول آن نکات زیادی مطرح می شود. داشتن این مهارت که در حین گوش کردن بتوانید نکات اصلی مطرح شده را به صورت کلیدی یاداشت کنید و یا حتی از اشکال و یا نماد اختصاری برای یاداوری آن نکات و اطلاعات برای خود استفاده کنید کمک بسیار خوبی است. یاداشت برداری همزمان با گوش کردن, مهارتی است که به سادگی به دست نمی آید و کاندید ها باید تمرین زیادی در این زمینه داشته باشند.

سخنرانی علمی (Lecture)

بخش بعدی این قسمت از آزمون شامل یک یا چند سخنرانی (صحبت های بلند) می باشد که از فایل صوتی پخش می شود. بدین ترتیب که کاندید ها در ابتدا به یک سخنرانی یا گفتگوی علمی و بلند مانند مطلبی که یک استاد در یک کلاس ارائه می دهد, گوش می دهند و سپس باید به تعدادی سوال مربوط به این بخش پاسخ دهند. سوالات همانند بخش های قبلی بلافاصله پس از فایل صوتی مربوطه یکی یکی پخش می شود که بعد از هر سوال تنها چند ثانیه زمان برای انتخاب پاسخ مناسب از میان گزینه ها و همچنین وارد کردن گزینه انتخاب شده در برگه ی پاسخنامه داده می شود. پس از گوش کردن به سخنرانی (و یا لکچر) اول, سخنرانی دیگری پخش شده و سپس سوالات آن درست مانند بخش های قبلی به ترتیب پخش خواهند شد. به طور معمول بعد از هر سخنرانی در حدود ۴ تا ۶ سوال وجود خواهد داشت.

اما همانطور که چندین بار به آن اشاره شده, تعداد سوالات هر بخش و ترتیب بخش ها در آزمون متغیر است. البته می توان گفت که بخش اول سوالات همیشه مربوط به سوالات مکالمات کوتاه بوده, اما در کل تعداد سوالات هر کدام از بخش های این قسمت از آزمون متغیر بوده و نمی توان تعداد دقیقی برای آن مشخص کرد.

نکات مهم آزمون MSRT

نحوه ی پاسخگویی و رسیدگی به سوالات این بخش هم مانند بخش های قبلی است. بنابراین سعی کنید حتی برای لحظه ای هم که شده, نگاهی به گزینه های پاسخ بی اندازید تا بدانید برای پاسخ مناسب باید به دنبال چه اطلاعاتی باشید. بر این اساس آمادگی ذهنی برای شنیدن سخنرانی که قرار است از فایل صوتی بشنوید برای خود ایجاد کرده و می دانید که برای پاسخ به سوالات به دنبال چه اطلاعاتی باید گوش بدهید.

سعی کنید با دقت گوش دهید زیرا دقایق اول سخنرانی اطلاعات و یا ایده ی اصلی را ارائه می دهد.

یاداشت برداری در اینجا نیز می تواند کمک خوبی برای شما باشد, اما روش جایگزینی نیز برای افرادی که فکر می کنند قادر به این کار نیستند، هم نیز وجود دارد و آن این است, از آنجا که سؤالات به ترتیب اطلاعات داده شده در متن آورده می‌شوند، می‌توان همزمان با گوش دادن به سوالات و گزینه‌‌های داده شده نگاه کرده و گزینه‌ی مناسب را انتخاب و مشخص کنند. سپس، زمانی که سؤالات یکی یکی پخش می‌شود و بعد از هر کدام حدودا ۱۲ ثانیه زمان برای وارد کردن گزینه پاسخ مناسب در برگه پاسخنامه داده می‌شود, اگر زمانی اضافه داشتید زودتر به سراغ سؤال بعدی بروید. تمام سؤالات را پاسخ دهید.

سولات متداول آزمون MSRT

– آیا در آزمون MSRT نمره منفی هم حساب می شود؟

خیر

– اگر یک بار در آزمون موفق نشویم, آیا می توانیم بلافاصله در آزمون بعدی شرکت کنیم؟

خیر متقاضی نمی تواند بلافاصله در آزمونی که مرحله بعد برگزار می شود شرکت کند، اما در آزمونهای بعدی می تواند شرکت کند.

– نمره قبولی در آزمون MSRT چند می باشد؟

حداقل نمره قبولی در این آزمون ۵۰ به بالا است, که البته در مواردی با توجه به دانشگاه مورد نظر متغیر است و از ۴۵ تا ۷۵ تغییر می کند.

– چگونه برای آزمون MSRT ثبت نام کنیم؟

آزمون MSRT  در هرسال ۱۰ بار, یعنی تقریبأ ماهی یک بار برگزار می گردد و شرکت در آن محدودیت ندارد.

آزمون MSRT از سه بخش تشکیل شده  و دارای ۱۰۰ سوال  به ترتیب ۳۰ سوال شنیداری – ۳۰سوال گرامر و ۴۰ سوال خواندن و درک مطلب می باشد.

تاریخهای این آزمون ماه به ماه در وبسایت رسمی وزارت علوم اعلام می گردد و ثبت نام در این آزمون فقط به صورت اینترنتی انجام می گیرد. همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده, در حال حاظر هزینه این آزمون تنها به مبلغ ۶۰ هزار تومان می باشد, و پرداخت هزینه آن نیز به صورت آنلاین انجام می گیرد.

۴.۵/۵ - (۳۲ امتیاز)