اسپیکینگ تافل TOEFL iBT Speaking: انواع سوال ها و نمونه سوال

در قسمت Speaking آزمون تافل شما باید به شش سوال پاسخ بدهید. پاسخ های شما ضبط میشوند تا پس از اتمام آزمون دو نفر پاسخ های شما را ارزیابی کرده و به آنها نمره دهند. در اسپیکینگ آزمون تافل، بر خلاف اسپیکینگ آزمون آیلتس، صرفاً مهارت گفتاری و صحبت کردن شما ارزیابی نمیشود، بلکه ترکیبی از مهارت های Reading (خواندن)، Listening (شنیداری) و Speaking (گفتاری) با هم ارزیابی میشوند.

در این بخش از آزمون تافل شما شش سوال خواهید داشت که دو سوال اول صرفاً شامل مهارت گفتاری و اسپیکینگ شماست و در آنها شما باید به سوالی که از شما پرسیده میشود پاسخ بدهید. به این دو سوال سوال های Independent یا مستقل میگویند، چون آنها تنها مهارت اسپیکینگ (گفتاری) شما را ارزیابی میکنند. سوال های سوم تا ششم، که سوال های Integrated یا تلفیقی نامیده میشوند، ترکیبی از مهارت های  Speaking،Reading  و Listening شما را ارزیابی می کنند.

سوال های اسپیکینگ تافل

·         سوال اول و دوم

همانطور که در بالا هم توضیح داده شد، سوال های اول و دوم در اسپیکینگ تافل Independent  (مستقل) هستند. این دو سوال تقریبا مشابه هستند. در این دو سوال شما ۱۵ ثانیه فرصت دارید تا پاسخ خود را آماده کرده و پس از آن باید در ۴۵ ثانیه پاسخ خود را بگویید.

ممکن است بپرسید مگر در ۱۵ ثانیه میشود درمورد چیزی فکر کرد؟ حق با شماست، ۱۵ ثانیه خیلی کمتر از آن است که به چیزی فکر کنید و یک ایده را از صفر بسازید و بعد تازه در مورد دلایل اثباتش هم فکر کنید. به همین دلیل است که شما باید در واقع قبل از شرکت کردن در آزمون تافل در مورد موضوعات مختلفی که ممکن است در سوال های اول و دوم اسپیکینگ آزمون تافل از شما پرسیده شود فکر کنید تا در آزمون اصلی و در این ۱۵ ثانیه تنها ایده هایی که از قبل دارید را سازماندهی کنید.

از طرفی برخی از افراد از اینکه تنها ۴۵ ثانیه برای پاسخ دادن فرصت دارند نگران هستند. آزمون تافل دقیقاً به اندازه همین ۴۵ ثانیه از شما انتظار دارد، پس باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و در کمال آرامش پاسخ دهید. بدترین کار در اینجا این است که بخواهید کمال گرا باشید و سعی کنید هر چیزی که در مورد موضوع سوال مورد نظر میدانید را در پاسخ خودتان بگنجانید. این کار فقط باعث می شود پاسخ شما ناقص و ضعیف به نظر برسد، چون ممکن است نتوانید حتی در مورد یکی از دلایلی که دارید هم حرف بزنید.

تفاوت سوال های اول و دوم اسپیکینگ تافل

سوال های یک و دو در اسپیکینگ آزمون TOEFL از بسیاری جهات شبیه هم هستند اما از یک جهت با هم فرق دارند.

در سوال اول، شما باید از میان تعدادی آیتم (معمولا بیش از ۲) یکی را انتخاب کنید و بعد دلیل انتخاب خود را در ۴۵ ثانیه توضیح بدهید. به عنوان مثال در سوال اول ممکن است از شما پرسیده شود که رنگ مورد علاقه شما چیست؟ یعنی شما باید از میان رنگ های متعددی که در ذهن خود دارید یکی را انتخاب کنید و بعد در موردش صحبت کنید. یا ممکن است در سوال از شما خواسته شود تا در مورد یکی از شخصیت های مهم تاریخ کشور خود که روی سرنوشت کشور تاثیر زیادی داشته حرف بزنید. در این شرایط باز هم شما باید از میان افراد زیادی که ممکن است به ذهنتان بیاید یک نفر را انتخاب کنید. یکی از دشوارترین کارها در این سوال انتخاب موردی است که می خواهید در موردش حرف بزنید زیرا بسیاری از افراد چون گزینه های زیادی برای انتخاب دارند، احتمالاً در انتخاب یکی از آنها دچار وسواس میشوند و بنابراین زمان آمادگی خود را برای پاسخ از دست میدهند. در آزمونی مانند آزمون تافل، چیزی که شما برای صحبت کردن انتخاب میکنید اصلاً اهمیتی ندارد، اینکه آن را چگونه بیان میکنید اهمیت دارد و برای شما نمره آور خواهد بود.

در سوال دوم دیگر خبری از تعداد زیادی آیتم برای انتخاب نیست و خود سوال به شما تنها دو آیتم میدهد و شما باید یکی از آن دو تا را انتخاب کرده و سپس دلیل انتخاب خود را توضیح دهید. بدین صورت در سوال دوم اسپیکینگ شما دیگر مشکل زیادی برای انتخاب کردن نخواهید داشت. اما در پاسخ به سوال دوم هم باید یادتان باشد که در آزمون تافل اهمیتی ندارد شما با موضوعی مخالفت می کنید یا موافقت، تنها چیزی که برای کسب نمره بالا اهمیت دارد نحوه بیان آن موافقت یا مخالفت است. بنابراین پیشنهاد میشود که خیلی سریع موضع خودتان را انتخاب و بیشتر زمان ممکن را صرف برنامه ریزی و سازماندهی ایده های خود کنید.

·         سوال سوم: یک تغییر و دو دلیل

سوال سوم در مورد یک تغییر و مکالمه دو دانشجو در مورد آن تغییر است. ابتدا شما ۴۵ یا ۵۰ ثانیه فرصت دارید یک متن را بخوانید. متن میتواند یک اطلاعیه باشد که در آن دانشگاه تغییری را اعلام می کند و دو دلیل برای آن تغییر ارائه می دهد. مثلاً تغییر می تواند این باشد که دانشگاه از ترم آینده در آخر هفته به دانشجو هایی که در خوابگاه هستند غذا نمی دهد و دلایل هم می توانند این ها باشند که اولاً تعداد دانشجوهایی که غذا رزرو می کنند خیلی کم است و برای دانشگاه به صرفه نیست. دوماً هزینه ای که از این راه صرفه جویی می شود صرف کلاس های آشپزی برای دانشجوها خواهد شد!

از طرفی متن ممکن است نامه یک دانشجو به انجمن دانشجویان باشد که در آن به یک تغییر اشاره شده و دو دلیل برای مخالفت دانشجو با آن تغییر ارائه شده است. مثلاً در مورد همین تغییری که گفته شد، نامه دانشجو ممکن است به ندادن غذا در آخر هفته اشاره کند و بگوید با این تغییر مخالف است به دلیل اینکه اولاً باعث می شود دانشجو ها مجبور شوند بیرون از دانشگاه غذا بخورند که برایشان هزینه بر و یا گران است و دوماً دانشجو ها اصلاً وقت ندارند غذا درست کنند و به همین خاطر آموزش آشپزی به آنها کاری غیر منطقی است.

پس از اینکه متن را خواندید، مکالمه ای بین دو دانشجو برای شما پخش خواهد شد و در آن این دو دانشجو در مورد تغییر و دلایل ارائه شده صحبت میکنند. یکی از این دانشجو ها بیشتر از دیگری صحبت خواهد کرد و در نهایت سوال از شما میخواهد تا نظر این دانشجو را در مورد متن، تغییر و دلایل ارائه شده در آن خلاصه کنید. زمانبندی سوال سوم اسپیکینگ آزمون تافل به این شکل است که شما ابتدا ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا پاسخ خود را آماده کنید و بعد باید در ۶۰ ثانیه پاسخ خود را بگویید.

·         سوال چهارم : یک موضوع آکادمیک

سوال چهارم هم مثل سوال سوم یک Reading (یک متن برای خواندن) و Listening (فایلی صوتی برای گوش دادن) دارد. زمانبندی این سوال هم مانند سوال سوم است و ۳۰ ثانیه فرصت دارید پاسخ خودتان را آماده کنید و پس از آن باید در ۶۰ ثانیه آن را بگویید. شباهت سوال های سوم و چهارم در همینجا تمام میشود.

در سوال چهارم متن در مورد یک موضوع آکادمیک است که معمولاً به یک تعریف و کمی توضیح در مورد آن موضوع خلاصه می شود. سپس یک استاد در مورد آن موضوع حرف میزند و با یک یا چند مثال بیشتر درباره ی آن توضیح میدهد.

سپس شما باید با استفاده از توضیحات و مثال استاد موضوع مورد بحث در متن ریدینگ را توضیح بدهید. باز هم تاکید میشود که با توجه به زمان نسبتاً کمی که آزمون تافل برای پاسخ به شما میدهد، راهی جز خلاصه کردن اطلاعات نیست و تلاش برای گفتن تمامی صحبتهای استاد و متن کاری بیهوده است که فقط به یک پاسخ ضعیف و ناقص منجر میشود.

·         سوال پنجم: یک مشکل و دو راه حل

سوال پنج نیز یک مکالمه در محیط دانشگاه است. در این سوال دیگر خبری از متنی برای خواندن (ریدینگ) نیست. شما فقط یک لیسنینگ (فایل صوتی برای گوش کردن) خواهید داشت. این مکالمه میتواند بین دو دانشجو، یک دانشجو و یک استاد یا یک دانشجو و یکی از مسئولین دانشگاه باشد. البته در اغلب سوال های لیسنینگ یک مکالمه بین دو دانشجو است. در این مکالمه دانشجویی مشکلی دارد که برای آن دو راه حل ارائه میشود. شما باید علاوه بر خلاصه کردن مشکل و راه حل های پیشنهاد شده، نظر خودتان را در مورد بهترین راه حل بیان کنید. این تنها سوال Integrated (مستقل) اسپیکینگ آزمون تافل است که شما نظر شخصی خودتان را میخواهد. زمانبندی این سوال با سوال های سه و چهار فرق میکند و شما فقط ۲۰ ثانیه فرصت دارید خودتان را آماده کنید و در مدت ۶۰ ثانیه پاسخ خود را بگویید.

همانطور که گفته شد، سوال پنجم تنها سوال Integrated بخش Speaking آزمون TOFEL است که از شما می خواهد نظری بدهید. در سوال های سوم، چهارم و ششم شما فقط باید اطلاعاتی که از متن و/ یا لیسنینگ میگیرید خلاصه کنید، اما در سوال پنجم علاوه بر ارائه خلاصه ای از این اطلاعات، باید نظر خودتان را هم بیان کنید.

·         سوال ششم: یک موضوع آکادمیک

سوال ششم اسپیکینگ مانند سوال چهارم یک لکچر (سخنرانی) است. در این سوال، یک استاد درباره یک موضوع آکادمیک حرف میزند و سپس با ارائه جزئیات و مثال هایی آن را توضیح میدهد.

اغلب این lecture به این شکل طراحی شده است که استادی ابتدا در مورد یک مفهوم آکادمیک صحبت میکند و پس از کمی توضیح یا ارائه یک تعریف برای آن، در مورد دو جنبه (دو عامل مهم و موثر، دو تکنیک، یا …)  آن مفهوم حرف میزند و با مثال هایی این دو حالت را تشریح میکند. به عنوان مثال استاد ممکن است در مورد تبلیغات حرف بزند و بعد از تعریف کردن ، به دو تاثیر مخرب آن بر روی محیط زیست اشاره کند و با ارائه دو مثال از آنها حمایت کند.

یا مثلاً ممکن است موضوع در مورد همان Advertising باشد و استاد بگوید امروزه خیلی زیاد استفاده می شود و بعد در مورد   Repetition)تکرار) و  Endorsement )بکارگیری یک فرد مشهور در تبلیغات) به عنوان دو استراتژی محبوب و موثر که در اکثر Advertising ها استفاده می شوند حرف بزند. و با ذکر توضیحات و مثال هایی آن ها را ساپورت کند.

این ها شش سوالی هستند که شما در اسپیکینگ آزمون تافل خواهید دید. فراموش نکنید برای گرفتن یک نمره خوب در اسپیکینگ آزمون تافل، باید علاوه بر آشنایی با سوال ها، روی مهارت Speaking (گفتاری) عمومی خودتان هم کار کنید. همچنین، تمرین مدیریت زمان یکی دیگر از مهارت هایی است که برای کسب نمره عالی در اسپیکینگ تافل لازم خواهید داشت.

مدیریت زمان در اسپیکینگ تافل با اسپیکینگ آیلتس یک فرق اساسی دارد. در اسپیکینگ آزمون آیلتس یک ممتحن روبروی شما قرار دارد و گاهی به شما اجازه میدهد بیشتر حرف بزنید یا گاهی از حالت چهره اش ممکن است ذمتوجه شوید که دارید زیاد صحبت میکنید و باید پاسخ هایتان را کوتاه تر کنید. اما در آزمون تافل، پاسخ شما در مدت زمان معینی ضبط میشود. پس اگر به طور مثال  در سوال ۵ شما در ۶۰  ثانیه فقط مشکل و دو راه حل را توضیح بدهید، چون دیگر وقتی نمانده تا در مورد راه حل پیشنهادی خودتان حرف بزنید بنابراین نمره زیادی از دست خواهید داد. یعنی هر قسمتی از پاسخ شما که بعد از ۶۰ ثانیه بیافتد دیگر اهمیتی ندارد. بنابراین باید مهارت های مدیریت زمان و نگاه کردن به زمان در حین صحبت کردن خود را تقویت کنید.

می خواهید با گرفتن نمره بالای ۲۵ در اسپیکینگ تافل شانس گرفتن پذیرش خودتان را بالا ببرید؟

اگر هدف شما گرفتن نمره ای ایده عال نه تنها در اسپیکینگ بلکه در تمامی مهارت های آزمون تافل است, میتوانید با تماس و مشاوره با اساتید مجرب مؤسسه و یا با مراجعه به صورت حضوری در آموزشگاه اطلاعات بیشتری از شرکت کردن در کلاسها (حضوری و یا آنلاین از طریق اسکایپ) کسب کنید.

به این برگه امتیاز دهید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!