همان طور که در پست قبلی گفته شد – لیسنینگ آزمون سلپیپ به طور کل, دارای هشت تسک مختلف است که در کل به این بخش از آزمون, ۴۷ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.
تمام تسک های لیسنینگ آزمون سلپیپ, به صورت گزینه ای هستند که در این پست علاوه بر توضیح کاملتری از نوع تسک های آزمون لیسنینگ سلپیپ, نکاتی برای راهنمایی بیشتر از نحوه پاسخ دهی مناسب به تسک ها برای شما فراهم کردیم.
تسک اول : مشخص کردن مترادف ها
همانطور که گفته شد اولین تسک لیسنینگ آزمون سلپیپ دارای هشت کلیپ صوتی از یک اظهاریه مختصر است که شما ۲۵ ثانیه زمان برای گوش کردن به فایلهای صوتی آن و سپس ۴ دقیقه برای انتخاب گزینه ای که نزدیک ترین معنی را به آنچه که شنیدید دارد فرصت خواهید داشت.
نکاتی برای راهنمایی پاسخ دهی این تسک :
سعی کنید تا معنای کلمه ای را که شنیدید به خوبی متوجه شوید.
لازم است تا با لغات و واژه هایی که در مکالمات روزمره استفاده میشود به خوبی آشنا باشید.
با دقت به نشانه هایی که مثبت و یا منفی بودن کلمه را نشان میدهند توجه کنید, زیرا در این صورت کل معنای واژه تغیر خواهد کرد.
با دقت گزینه ها را بخوانید و سعی کنید تا واژه اصلی را در ذهن خود بسپارید.
تنها به دلیل آنکه یکی از گزینه ها, معنی یکسانی با آنچه که در فایل صوتی شنیده دارد, به این معنا نیست که پاسخ درست همان گزینه است.
برای پاسخ دهی بهتر این تسک یک لیست از مترادف ها, صفت ها و یا عباراتی که برای توصیف یک شخص, اشیا, احساسات و افراد به کار می رود, تهیه کرده و آنها را مرتبا تمرین کنید.

تسک دوم : پاسخ به سوالات کوتاه
این تسک دارای هشت کلیپ صوتی است که شما یکبار به یک سوال کوتاه گوش میکنید و بعد باید از میان چهار گزینه پاسخ, گزینه ای را که بهتر پاسخ سوال مورد نظر را داده است, انتخاب کنید. شما ۲۷ ثانیه زمان برای شنیدن آنها و ۴ دقیقه برای پاسخ به سوالات آن فرصت دارید.
نکاتی برای راهنمایی پاسخ دهی
نوع سوالی را که شنیدید شناسایی کنید ( yes/no questions و یاquestions Wh ) . به طور مثال دقت کنید که در پاسخ به سوال از شما چه میخواهد و چگونه باید پاسخ دهید.
سعی کنید تا با دقت صورت سوال مورد نظر را خوانده و متوجه شده باشید.
به مثبت و منفی بودن سوالات خوب توجه کنید.
به زمان جمله ای که استفاده شده توجه کنید, که آیا شما باید به دنبال پاسخی بگردید که در زمان گذشته رخ داده است؟ یا حال؟ و یا آینده ؟

تسک سوم : گوش کردن به راه حل یک مشکل
این تسک دارای ۱۱ کلیپ صوتی از یک دیالوگ میان یک مرد و زن است که یکی از آنها دچار مشکلی شده و دیگری که در یک سازمان دولتی کار میکند, به مشکل او رسیدگی میکند. این مکالمه به سه بخش تقسیم شده است که پس از اتمام هر بخش, شما به دو یا سه سوال گزینه ای, از ۸ سوال کلی, پاسخ خواهید داد که ۸ دقیقه زمان برای گوش کردن به هر سه بخش از مکالمه, و پاسخ به سوالات آن فرصت دارید. در هر یک از سوال ها, پاسخ های انتخابی ممکن است یا کلمات باشند و یا تصاویر.
نکاتی برای راهنمایی پاسخ دهی
برای پاسخ دادن به سوالات, شما باید متوجه ی موضوع اصلی, و نظرات منتقل شده و برخی دیگر از جزئیات دیالوگی که شنیدید, شده باشید.
لازم است تا شما مهارت درک مطلب خود را از اطلاعات موجود, برای به دست آوردن نتیجه مطلوب نیز بالا ببرید.
سعی کنید تا طرز و لحن بیان افراد را که به طور رسمی پیشنهاد میدهند, نظرات خود را بیان میکنند,درخواستی را قبول میکنند و یا رد میکنند, شناسایی کنید.

تسک چهارم : یک مکالمه روزمره گوش کنید.
در این تسک شما به ۶ کلیپ صوتی از مکالمه ای رایج در یک موقعیت عادی و روزمره بین دو فرد را میشنوید که پس از آن ۵ دقیقه فرصت دارید تا به ۵ سوال آن پاسخ دهید. مکالمه میتواند در مورد یک فعالیت روزمره مانند خرید کردن و یا صحبت کردن با یک همکار در محل کار و یا موقعیت های این چنینی باشد.
نکات راهنمایی برای پاسخ دهی
زمان خود را با نگرانی معنای کلمه ای که نمیدانید به هدر ندهید, زیرا در این صورت شما قادر به شنیدن ادامه ی آن نیز نخواهید بود. لازم نیست شما معنای تک تک کلماتی را که میخوانید بدانید.
به بقیه فایل گوش کنید و سعی کنید تا موضوع کلی مکالمه را متوجه شوید, (اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است ؟ چرا ؟ چه زمانی و در کجا ؟ و اینکه چه کسانی در این رویداد حضور دارند؟).
به خاطر داشته باشید که شناسایی کلمات کلیدی در گزینه های پاسخ, آن گزینه را به گزینه ای درست تبدیل نخواهد کرد.

تسک پنجم : برای دریافت اطلاعات گوش کنید
در این تسک شما به هفت کلیپ صوتی از مکالمه ای طولانی بین دو فرد گوش خواهید داد. موضوع کلی مکالمه ای که بین آن دو فرد انجام میشود ممکن است کمی تخصصی تر از تسک قبلی باشد که شما ۶ دقیقه زمان برای گوش کردن به دیالوگ و پاسخ دهی به شش سوال آن فرصت دارید.
نکات راهنمایی برای پاسخ دهی
سعی کنید به یاد بیاورید که شما از آن موضوع چه میدانید و یا کدام از آن کلماتی که شما در رابطه با موضوع آگاهی دارید ممکن است در فایل صوتی استفاده شود.
سعی کنید تا رابطه بین دو گوینده را تشخیص دهید و متوجه شوید که هدف آنها از رد و بدل کردن آن اطلاعات چیست.
ممکن است که بین گزینه های انتخابی, دو و یا سه گزینه آن به پاسخ اصلی نزدیک باشد, با این حال, یکی از آنها بهتر و مناسب تر از گزینه های دیگر در پاسخ به سوال خواهد بود.

تسک ششم : به بخشی از یک خبر گوش کنید
این تسک شامل یک کلیپ صوتی از یک گزارش خبری است, که اغلب بر موضوعات اجتماعی و جامعه تمرکز دارد. شما ۵ دقیقه زمان برای گوش کردن به بخشی از اخبار و پاسخ دهی به پنج سوال آن فرصت دارید. در واقع, گزارشهای خبری, برای بیان اتفاقات روزمره به روشی ساده طراحی شده اند. هدف شما در این تسک درک موضوع کلی خبر است, حتی اگر متوجه ی تمام جزئیات آن نشدید سعی کنید تا موضوع کلی آن را دریابید. همچنین قادر به متمایز کردن موضوع اصلی با اطلاعاتی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند در پاسخ دهی به این تسک اهمیت بسیاری دارد.
نکات راهنمایی برای پاسخ دهی
با قصد و هدف درک موضوع کلی اخبار گوش کنید.
بر روی کاغذ یادداشتی که از قبل برای شما تهیه شده است, یاداشت برداری کنید.
نکات کلیدی ای که ممکن است در یاداوری جزئیات به شما کمک کند را یاداشت کنید زیرا یاداشت برداری تاثیرگذار مانند مهارت های دیگر, نیازمند تمرین بیشتر است.

تسک هفتم : به یک مذاکره گوش کنید
این تسک شامل یک کلیپ صوتی از یک مذاکره میان سه شخص است که نمیتوانند برای راه حل مشکلی با یکدیگر به توافق برسند. افراد ممکن است همکارانی در یک موقعیت و محل کاری باشند و یا داوطلبانی که در یک سازمان با هم کار میکنند. شما ۶ دقیقه برای گوش کردن و نگاه کردن به کلیپ این تسک زمان دارید و پس از آن باید به هشت سوال آن پاسخ دهید. گزینه های پاسخ به سوالات ممکن است گروهی از کلمات باشند و یا تصاویر.
نکات راهنمایی برای پاسخ دهی
برای پاسخ دهی به سوالات این تسک شما باید متوجه ایده و موضوع اصلی و یا جزئیات مکالمه ای که پخش شد, شده باشید.
سعی کنید که نشانه های موافقت, مخالفت و یا هر دو را در مکالمات شناسایی کنید. به طور مثال :
زمانی که افراد با یکدیگر موافق باشند از کلماتی مانند: حتما همینطور است , من هم با شما موافق هستم و غیره استفاده میکنند . زمانی که با یکدیگر مخالف باشند, از کلماتی مانند : من زیاد مطمئن نیستم که …, فکر نمیکنم که … و غیره استفاده میکنند و زمانی که هم موافق نظری باشند و هم مخالف, از کلماتی مانند: درست است ولی …, پیشنهاد خوبی است اما و غیره استفاده میکنند.

تسک هشتم : به دیدگاه ها و یا اظهار نظرات گوش کنید
در تسک هشتم و آخرین تسک از لیسنینگ آزمون سلپیپ, شما به یک کلیپ صوتی از یک گزارش طولانی گوش خواهید داد. در کل هشت دقیقه برای گوش کردن به فایل صوتی این تسک و پاسخ دهی به شش سوال آن فرصت خواهید داشت. محتوای کلی این گزارش, بیشتر از تسکهای قبلی شما را به چالش خواهد کشاند, زیرا اغلب راجب یک موضوع اجتماعی از دو دیدگاه نظر و یا دو پرسپکتیو متفاوت صحبت میشود. به احتمال بسیار بالایی شما با کلمات و واژه های بسیار پیشرفته ای روبرو خواهید شد, که درک برخی از آنها ممکن است برای شما دشوار باشد.
نکات راهنمایی برای پاسخ دهی
برای با موفقیت به پایان رساندن این تسک باید بلافاصله ایده های پیچیده و دشوار را شناسایی کنید.
ممکن است که لازم باشد تا خودتان اطلاعات بیشتری حدس بزنید, و بر اساس آنچه که از کلیپ صوتی یاد گرفتید نتیجه گیری کنید.

راهنمایی کلی برای بهبود عملکرد در لیسنینگ آزمون سلپیپ
در آزمون رسمی, شما تنها یکبار قادر به شنیدن فایلهای صوتی خواهید بود و هیچ نسخه ای از آن برای شما نشان داده نخواهد شد. پس با دقت گوش کنید و تنها در گوش کردن خود تمرکز کنید.
با گوش کردن به مکالمات روزانه که در سریالهای تلویزیونی, رادیویی و غیره پخش می شود تمرین کنید و یا به طور کلی به مکالمات با خانواده و یا با همکاران در محل کار, که در مورد اتفاق های روزمره و رایج است گوش کنید.
به خاطر داشته باشید همانطور که در لیسنینگ آزمون پیش تر می روید, کلیپ های صوتی نیز طولانی تر خواهد شد.
از آنجایی که سوالات نیز به مراتب دشوارتر خواهند شد, لازم است تا برای پاسخ دهی به سوالات, اطلاعات بیشتری از آنچه که میشنوید را در خاطر بسپارید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر و درک کلی موضوع در جملات بعدی با دقت به فایل های صوتی گوش کنید.
زمان زیادی را صرف انتخاب گزینه پاسخ نکنید. اگر فرصت و یا زمان اضافی داشتید میتوانید برگردید و بر روی انتخاب های خود بیشتر فکر کنید.
هیچ وقت پاسخ به سوالی را خالی نگذارید. هیچ نمره منفی برای حدس های اشتباه وجود ندارد.
حذف کردن پاسخ های اشتباه و حدس زدن از میان گزینه های باقی مانده یک استراتژی خوب و کاربردی است.

به این برگه امتیاز دهید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!