نکات کلیدی و ضروری آزمون آیلتس

 

اگر می خواهید در ایالات متحده ی آمریکا, ایالات انگلستان, استرالیا و به طور برجسته در دیگر کشورهای انگلیسی زبان درس بخوانید و یا ادامه تحصیل دهید, لازم است تا شما به طور حتم, در یک آزمون برای ارزیابی و سنجش مهارت خود در زبان انگلیسی شرکت کنید.

حتی اگر شما استاد زبان هستید و یا در آن ماهر هستید و به زبان انگلیسی فکر می کنید, صحبت می کنید, می خوابید و لغات و واژگان انگلیسی را میخورید و از بر هستید, اما در کشوری زندگی می کنید که زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی و اصلی آن نمی شناسند, لازم است تا توانایی و مهارت خود را با یکی از آزمون های زبان انگلیسی به اثبات برسانید.

در ذهن خود بسپارید, روان بودن در زبان , یک نمره ی بالا را برای شما تضمین نخواهد کرد. بسیاری از انگلیسی زبانان بومی (کسانی که زبان انگلیسی, زبان اصلی و رسمی آنها است) داشتن لهجه و روان بودن در زبان انگلیسی را یک هدیه خدادادی دانسته و بدون هیچ گونه آمادگی دیگری در آزمون شرکت می کنند و بعد با نتیجه و اجرای نه چندان عالی خود شوکه خواهند شد.

بهترین راه مقابله با نمرات پایین ؟ دانستن و آشنایی با نمونه یک آزمون است. آمادگی درست جدا از نگه داشتن زمان و هزینه اضافی برای شما, شما را از اضطراب و استرس و در نهایت نا امید از نتایج خود دور نگه خواهد داشت.

برای کمک در این راه, مطالعه بین المللی آزمون آیلتس را برای شما رمز گشایی کرده است, معروف ترین آزمون ارزیابی مهارت ها در زبان انگلیسی.

قبل از اینکه ادامه دهیم, این هم باید گفته شود که شما می توانید آزمون هایی دیگری مانند تافل TOFEL ,Advanced  و  یا آزمون های مهارت زبان انگلیسی دیگری که وجود دارد, بدهید. فقط قبل از آنکه در یکی از آزمون های مهارت زبان انگلیسی ثبت نام و شرکت کنید, به آئین نامه و مقررات دانشگاه مربوطه ای که برای آن پذیرش می خواهید نگاه کنید تا ببینید چه نوع آزمونی برای ورود می پذیرند.

اگر تصمیم بر ثبت نام و شرکت در آزمون آیلتس را گرفتید, نکات و راهنمایی های آمادگی برای این آزمون مهم و پر اهمیت را بخوانید.

 

درک نمونه آزمون آیلتس

آیلتس دو ورژن مختلف دارد : آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال , بنابرای مطمئن شوید که نمونه ی مناسب آن را انتخاب کرده اید.

اگر برای یک جایگاه تحصیلی بالاتر می خواهید درخواست دهید, باید برای آیلتس آکادمیک ثبت نام کنید, زیرا آیلتس آکادمیک برای دانش آموزان و مقاطع تحصیلی طراحی شده است.

آزمون آیلتس شامل چهار قسمت : گوش کردن (Listening) , خواندن (Reading) , نوشتن (Writing) , صحبت کردن (Speaking) است.

به طور معمول شما چهار قسمتی که در بالا به آن اشاره شد را در یک روز انجام خواهید داد. هر چند که ممکن است از شما خواسته شود تا یک هفته قبل و یا یک هفته بعد از آزمون برای قسمت صحبت کردن (Speaking) آزمون بروید, که بستگی به تنظیمات قرارداد آزمون دارد.

آگاه باشید از آن جایی که آزمون به مدت ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان می برد, هیچ وقفه زمانی در میان آزمون نخواهید داشت, شما آماده بر سر جلسه امتحان خواهید نشست و برای مدتی طولانی تمرکز بر روی آزمون خود خواهید کرد. زمان شما به این گونه تقسیم شده است :

گوش کردن (۳۰ دقیقه)

خواندن (۶۰ دقیقه)

نوشتن (۶۰ دقیقه)

و صحبت کردن (۱۱ تا ۱۴ دقیقه)

 

انتظار آنکه در قسمت گوش کردن (Listening) آزمون آیلتس, نمونه لهجه هایی مانند لهجه ی استرالیا, نیوزلند, بریتیش و آمریکایی از فایل های صوتی بشنوید, داشته باشید.

 

دیگر چگونه می توان برای آزمون آیلتس آماده شد ؟

این نکته که نمونه سوالاتی که در هر کدام از قسمت های آزمون از شما خواسته می شود را بدانید و به خوبی متوجه شوید, اهمیت بسیار زیادی دارد. برای آشنایی خود با سبک آزمون, باید بسیاری از آزمون های تمرینی کاغذی و پاسخ هایی که می توانید به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشید را بگذرانید, و هنگامی که به خوبی با ساختار آزمون آشنا شدید, آن را تحت موقعیت های زمانی ببرید.

 

یک هفته قبل از آزمون آیلتس

ساعت شروع و محل دقیق برگذاری آزمون را که برای آن ثبت نام کردید بررسی کنید, به خاطر داشته باشید که ممکن است محل برگذاری آزمون با مرکزی که شما برای آزمون خود ثبت نام کردید ممکن است متفاوت باشد. مطمئن شوید که آدرس دقیق رفتن به محل برگذاری آن  و آنکه ممکن است راه رفتن و رسیدن به آنجا چقدر زمان ببرد را به خوبی می دانید, اگر می توانید یک دو ی تمرینی انجام دهید, این به شما کمک خواهد کرد تا احساس آرام تری در سفر و راه خود داشته باشید.

وسایلی که برای رفتن به آزمون احتیاج دارید را آماده کنید. اغلب, در زمان تایید ثبت نامتان, باید به شما گفته شود که چه چیزی لازمه ورود به جلسه آزمون و شرکت در آن است. یک فرم خاص به همراه اطلاعات شخصی شما (ID) و دو قطعه عکس که به تازگی انداخته شده در اندازه ی عکس پاسپورت (۳×۴) لازمه ی ورود به آزمون می باشد.

تمام جزئیات آزمون خود را بخوانید و بدانید که برای ثبت نام در آزمون, لازم است چه کارهایی انجام دهید و چه چیزهایی برای تاییدیه ایمیل خود باید ببرید. اگر شک دارید و یا مطمئن نیستید, با مرکز آزمون تماس بگیرید.

 

در روز آزمون آیلتس

قبل از آنکه ترک کنید, مدام بررسی کنید و مطمئن شوید که فرم درست خود را دارید, زیرا فرم و یا ID  اشتباه به معنای محرومیت از شرکت کردن در آزمون است. همچنین باید گفته شود که شما باید از رسیدن به موقع خود به محل برگذاری و جلسه ی آزمون مطمئن شوید تا ریسک برگردانده شدن در صورت دیر رسیدن را نکنید.

بردن هیچ گونه مواد غذایی و خوراکی به جلسه ی آزمون مجاز نمی باشد, پس مطمئن شوید تا قبل از آزمون غذای خوب و مناسبی میل کرده اید. شما به غذای ذهنی احتیاج دارید تا مطمئن شوید برای آزمون به اندازه ی کافی هوشیار هستید و تمرکز لازمه را در آزمون خواهید داشت.

شما تنها اجازه ی داشتن یک بطری شفاف آب بر روی میز خود خواهید بود.

در صورت رسیدن, آی دی شما شناسایی شده, و اینکه از شما خواسته می شود تا دوقطعه عکس خود را به آنها تحویل دهید و یا همراه خود به مرکز برگذاری آزمون ببرید.

هنگامی که رسیدید, تلفن همراه خود را خاموش کنید و زمانی که از شما خواستند آن را به همراه وسایلات اضافه ای که دارید, خارج از جلسه ی آزمون بگذارید.

 

در هنگام آزمون آیلتس

به همراه بطری آب خود, بر روی میز, شما اجازه ی داشتن یک مداد و یا یک خودکار, یک پاک کن و مهم تر از همه  ID خود را خواهید داشت.

برای مزاحمت ایجاد نکردن برای کاندید های دیگر, در صورت داشتن هر گونه سوال و یا رفتن به سرویس بهداشتی, برای جلب کردن توجه یکی از مراقبان ازمون, دست خود را به آرامی بلند کنید.

مطمئن شوید که در قسمت گوش کردن (Listening) آزمون, شما به وضوح صدای فایل های صوتی را می شنوید, این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد, بنابراین در غیر این صورت مطمئن شوید که بلافاصله یکی از مراقبان آزمون را خبر می کنید.

به خاطر داشته باشید, برعکس دیگر قسمت های آزمون که شما باید سوالات را همانطور که می خوانید پاسخ دهید, در قسمت گوش کردن آزمون ده دقیقه فرصت دارید تا بعد از گوش کردن فایل صوتی مربوطه, سوالات آن را در پاسخ نامه جواب دهید.

 

بعد از آزمون آیلتس

قبل از آنکه اجازه ی رفتن و ترک آزمون را به شما ندادند, از جای خود بلند نشوید و آزمون را ترک نکنید. هنگامی که شما جلسه ی آزمون را ترک کردید, می توانید بدون هیچ گونه ریسک مزاحمتی برای دیگر کاندید ها شروع به صحبت کردن کنید.

در صورت وجود و یا بروز هر گونه مشکلی که ممکن است در اجرا و یا نحوه ی عملکرد شما در آزمون تاثیر بگذارد, بلافاصله یکی از مراقبان را مطلع کنید و یا اگر به هر دلیلی, شکایتی داشتید, مطمئن شوید که آن را در برگه ی ” فرم رسیدگی به مشکلات آزمون” که در روز آزمون, مراقبان برای شما فراهم میکنند را در طی یک هفته انجام دهید.

نتایج شما ۱۳ روز بعد از پایان و کامل کردن آزمون, قابل بررسی خواهد بود که شما می توانید آن را از طریق پست دریافت کنید و  یا به مرکز آزمون آیلتس رفته و آن را شخصأ دریافت کنید.

شما یک کپی از نتایج خود دریافت می کنید و اگر برای مهاجرت و یا شهروندی کانادا درخواست داده باشید, دو کپی از آن را دریافت خواهید کرد.

به این برگه امتیاز دهید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!